Arabic Chinese (Simplified) Dutch English French German Italian Portuguese Russian Spanish
  • Slechts € 9,95 per kredietrapport
  • Direct in uw mailbox
  • Bedrijven wereldwijd
  • Anoniem bestellen
  • Korting met tegoed

Ontdek de 6 typen wanbetalers

15-01-2024

Ondernemen brengt risico met zich mee, waaronder het risico van onbetaalde facturen. Welke types wanbetalers kunnen ondernemers tegenkomen? Hier belichten we de 6 verschillende typen wanbetalers.

Nederlandse ondernemers opereren in grote mate op krediet, gebaseerd op onderling vertrouwen. Hoewel dit een lovenswaardig idee is, ervaren veel ondernemers vertraagde of zelfs uitblijvende betalingen. Welke types wanbetalers kunnen ondernemers tegenkomen? Hier worden de 6 voornaamste typen wanbetalers uiteengezet:

1. De onvermogende wanbetaler

Deze wanbetaler bevindt zich in financiële moeilijkheden en kan de factuur niet tijdig voldoen. Over het algemeen haal je deze wanbetaler meteen uit het door geleverde kredietrapport. Beperkte financiële middelen leiden tot deze vorm van wanbetaling, zoals blijkt uit het Atradius-onderzoek naar betalingstermijnen in 2021.

Tip: Bestel bij elke nieuwe klant een kredietrapport voor slechts 9,95 per stuk.

Tip: Schakel een gerenommeerd incassobureau in die doeltreffend achter de openstaande vordering aan gaat.

2. De aanvechter

Deze debiteur betwist de factuur vanwege ontevredenheid over geleverde diensten of producten. Bij ongegronde bezwaren is een snel incassotraject essentieel. Hierin is het belangrijk om na te gaan of de klacht terecht. Daarnaast is het belangrijk dat uw klanten altijd op de hoogte zijn van uw klachten procedure en de daarbij behorende termijn.

Tip: Een deskundig incassobureau beoordeelt niet alleen de juridische aspecten, maar houdt ook rekening met het behoud van een positieve klantrelatie.

3. De opzettelijke wanbetaler

Deze debiteur vertraagt opzettelijk de betaling om persoonlijk voordeel te behalen uit rente. Dit fenomeen komt vaak voor bij grote corporate bedrijven. Belangrijk om bij levering aan bedrijven met een langere termijn ook hogere marges aan te houden.

4. De lakse wanbetaler

Deze wanbetaler heeft een slecht georganiseerde administratie en negeert uw factuur. Betaling komt op zijn tijd, zonder met uw betalingstermijn rekening te houden. Dit zijn lastige wanbetalers omdat je er moeilijk afspraken mee kunt maken. Daarnaast is het moeilijk in te schatten of deze wanbetaler laks is of dat deze wanbetaler daadwerkelijk niet kan betalen. Ook hiervoor kun je ons kredietrapport gebruiken. Maar het aller belangrijkste is om dergelijke klanten zoveel mogelijk te vermijden of de marge zien te verhogen.

5. De oplichter

Deze klant heeft nooit de intentie gehad om te betalen en heeft u op slinkse wijze misleid. Wees hierin altijd alert.

6. De failliete wanbetaler

De debiteur heeft zijn bedrijf gesloten vanwege faillissement.

Tip: Middels een kredietrapport kun je debiteuren verifiëren op calamiteiten, zoals faillissement, om onnodige incassokosten te voorkomen.

Wees alert op elke wanbetaler om financiële risico’s te beperken. Een doordachte aanpak inclusief opvragen kredietrapporten is van essentieel belang voor uw onderneming.

Terug naar het overzicht
Henk van Vliet
Henk van Vliet

Hulp nodig met het aanvragen van je kredietrapport?