Kredietrisico beperken?

Beperk kredietrisico door een kredietrapport.

Bij de meeste bedrijven in Nederland kan op rekening worden gekocht. Bedrijven verstrekken hiermee een krediet aan hun klanten. Hoe groter de bedragen hoe groter de risico’s. Dubieuze debiteuren leiden tot oninbare vordering, ze kunnen uw cashflow en uw aankoopbeleid aantasten. Wanbetalers brengen uw eigen betalingen en de investeringen in uw bedrijf zodoende in gevaar. En ze doen ook nog eens afbreuk aan uw efficiëntie wanneer u tijd, geld en middelen moet inzetten om betalingen te vorderen.

Voor alle bedrijven, ongeacht het stadium van hun ontwikkeling, maar vooral voor starters en kleine tot middelgrote ondernemingen, kunnen openstaande facturen verlammend werken. Daarom hebben hieronder een aantal tips beschreven die u kunt gebruiken om uw kredietrisico’s te beperken.

Ken uw klant
Om kredietrisico’s en betalingsachterstanden te vermijden, is het noodzakelijk dat u uw klant kent. Zorg ervoor dat u de identiteit, het profiel en de financiële toestand van uw zakenrelatie controleert voordat u zaken met hem doet. Op Kredietrapportaanvragen.nl betaald u slecht € 4,95 per kredietrapport. Wij werken zonder abonnement en uw kredietrapport ontvangt u binnen 5 minuten na bestelling in uw mailbox. Geheel online 24 uren per dag staat onze service voor u klaar. U heeft dan ook geen reden om uw bedrijf niet te beschermen tegen wanbetalers.

Daarnaast kunt u informeren bij andere ondernemers met ervaring met deze klant. Ook kunt u tegenwoordig online opzoek gaan naar informatie, forums, blogs, Facebook etc.

Werp een blik op de jaarrekeningen
Er zijn ook ondernemers die de jaarrekeningen gebruiken om de kredietwaardigheid van hun klanten en prospecten te beoordelen. Jaarverslagen zijn bedoeld om financieel inzicht te verschaffen en is dan ook helemaal niet verkeerd om door te nemen. Wanneer u van de afgelopen 3 jaar de jaarrekeningen erbij neemt, dan kunt u controleren of de verkoop stijgt of daalt en hoe de winst en/of het eigen vermogen beweegt. Door een kredietrapport bij ons op te vragen worden de jaarrekeningen ook altijd meegenomen in de kredietbeoordeling. Een jaarrekening kunt u rechtstreeks opvragen bij de Kamer van Koophandel.

Let op! Jaarrekeningen bevatten per definitie verouderde informatie. Ook zijn ze vaak gemanipuleerd om een mooi beeld te schetsen voor de buitenwereld of om zo weinig mogelijk belastingen te betalen. Daarnaast zijn er ook nog eens ondernemingen die geen jaarrekening hoeven of willen publiceren.

Marktsegment
Naast het feit dat u uw klant goed moet kennen, is het ook belangrijk dat u de sectoren kent waarin ze actief zijn. Wie zijn de marktleiders, wat zijn de groeivooruitzichten van de sector en met welke uitdagingen heeft de sector te maken. Als u uw sectoren goed kent dan kunt u rekening houden met de (verwachte) betalingstermijnen. Zo zal de overheidssector bijvoorbeeld langere betalingstermijnen hanteren, maar u bent wel zeker dat u de betaling zult ontvangen. Werkt u in minder stabiele sectoren, dan kunt u uw kredietrisico’s verminderen door bijvoorbeeld kortere betalingstermijnen te hanteren. We zien ook steeds meer bedrijven die gedeeltelijk of in het geheel vooraf hun factuur laten betalen.

Conclusie
Dus wees alert. Ken uw klant, ken de markt en vraag simpelweg bij elke nieuwe klant/prospect een kredietrapport op via Kredietrapportaanvragen.nl. Probeer geen € 4,95 te besparen, want u kunt beter geen omzet hebben dan omzet die niet wordt betaald. Geef ook altijd aan in de offerte dat er een kredietcheck wordt uitgevoerd, want het kan namelijk zijn dat fraudeurs op voorhand afhaken. Tot slot! Bespreek te allen tijde het kredietrapport met de klant om ervoor te zorgen dat je gezamenlijk tot de meest juiste betalingscondities komt.