Het verlenen van krediet aan klanten is een strategie die de omzet en inkomsten bevordert, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Oninbare vorderingen kunnen de cashflow en marge van uw bedrijf aantasten. Hier zijn drie stappen om kredietrisico’s effectief te beperken.
Om kredietrisico’s te vermijden, is het cruciaal uw klanten grondig te kennen. Bestel daarom altijd een kredietrapport. Vanuit het door u bestelde kredietrapport heeft u meteen inzicht in de kredietwaardigheid van uw potentiële klant. Naast een kredietrapport kan online zoekopdrachten, informatie van collega-leveranciers waardevolle inzichten bieden. Houd ermee rekening dat klanten niet altijd transparant zijn over veranderingen in hun financiële situatie, dus het is aan u om proactief onderzoek te doen.
Jaarrekeningen bieden een venster op de financiële gezondheid van uw klanten. Dit is dan ook de redenen dat deze in onze kredietrapporten zijn verwerkt en worden meegenomen in de berekening van de kredietwaardigheid van een bedrijf. Voeg gezond verstand toe bij het lezen van het kredietrapport. Want een hoge kredietwaardigheid voor een groot bedrijf kan even goed zijn als een lagere kredietwaardigheid van een kleiner bedrijf.
Naast het kennen van uw klanten is het van vitaal belang dat u vertrouwd bent met de sectoren waarin u actief bent. Begrijp wie de marktleiders zijn, de groeivooruitzichten en de uitdagingen binnen de sector. Anticipeer op sectorwijzigingen die uw bedrijf en de kredieten die u verstrekt, kunnen beïnvloeden. Pas uw benadering aan op basis van verwachte betalingstermijnen en trends.
Kom je er niet uit? Ik help je graag verder.
Kredietrapportaanvragen.nl