• Slechts € 9,95 per kredietrapport
  • Direct in uw mailbox
  • Bedrijven wereldwijd
  • Anoniem bestellen
  • Korting met tegoed

Bevordering van een beter inkoopproces.

08-12-2016

Het MKB Nederland en de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (NEVI) stellen dat ondernemers in het MKB er goed aan doen om inkoopprocessen te verbeteren om slimmer en beter zaken te kunnen doen.

Wat opvalt is dat veel bedrijven voornamelijk bezig zijn met de verkoop en geen of minder oog hebben voor inkoop. Om de inkoopprocessen te verbeteren volgen hieronder een aantal tips.

Check de kredietwaardigheid van een leverancier
Om er zeker van te zijn dat een leverancier aan de afgesproken levering voldoet is het raadzaam om van tevoren te checken of de betreffende leverancier kredietwaardig is. Vraag daarom een kredietrapport op en zorg ervoor dat u veilig zaken kunt doen.

Maak duidelijke afspraken omtrent levering en betaling
Alle afspraken tussen u en de leverancier moeten schriftelijk vastgelegd worden om misverstanden te voorkomen tijdens en na het doen van zaken. Dit scheelt overigens ook een hoop tijd. Als een leverancier aangeeft iets niet te kunnen leveren is het verstandig om te vragen om zijn motieven hiervoor. Zo kunt u hier vroegtijdig op inspelen.

Laat de leverancier weten wat u wilt en op welke manier u dit wilt
Om het inkoopproces zo snel en effectief mogelijk te laten verlopen is een duidelijke omschrijving voor de leverancier een must. Geef duidelijk aan wat en hoe de leverancier moet leveren. Het scheelt namelijk veel tijd en geld wanneer alles goed op elkaar aansluit.

Terug naar het overzicht
Henk van Vliet
Henk van Vliet

Hulp nodig met het aanvragen van je kredietrapport?