Arabic Chinese (Simplified) Dutch English French German Italian Portuguese Russian Spanish
  • Slechts € 9,95 per kredietrapport
  • Direct in uw mailbox
  • Bedrijven wereldwijd
  • Anoniem bestellen
  • Korting met tegoed

7 tips om facturen sneller betaald te krijgen

16-09-2022

Op 1 juli 2022 is een nieuwe wet in werking getreden waarin de wettelijke betalingstermijn van het grootbedrijf aan het mkb verkort wordt tot 30 dagen. De afgelopen jaren betaalden grootbedrijven hun factuur steeds later. Dit gaf liquiditeitsproblemen bij een groot aantal mkb-bedrijven, omdat ze hun cashflow niet meer op peil konden houden.

Naast deze wet kunt u ook zelf stappen nemen om uw werkkapitaal te beschermen en uw cashflow veilig te stellen. In deze blog hebben wij 7 stappen omschreven.

  1. Wees duidelijk over de betalingstermijn
    Deze lijkt misschien logisch, maar de praktijk wijst vaak anders uit. Een paar kleine lettertjes onder de factuur is niet genoeg. Facturen in Nederland staan gemiddeld namelijk 5 weken open! Wees daarom heel duidelijk over uw betalingstermijn in uw communicatie, communiceer deze vanaf het begin, vermeld deze in uw e-mails en zet deze goed zichtbaar op de factuur en op al uw herinneringen en aanmaningen. Zo weet de klant direct wanneer u betaald wilt krijgen.

  2. Vraag om een aanbetaling of vooruitbetaling
    De factuur vooruit laten betalen of een aanbetaling vragen is heel handig om uw cashflow te verhogen. Daarnaast is een aanbetaling heel verstandig bij nieuwe klanten of bij klanten met een hoger risico op faillissement. Heeft u klanten die consequent te laat betalen? Geef dan aan dat u enkel nog zaken doet op basis van vooruitbetaling.

  3. Controleer nieuwe klanten op kredietwaardigheid
    Door vooraf een Kredietrapport te bekijken kunt u controleren of uw nieuwe klant inderdaad in staat is om uw factuur te betalen.

    In onze Kredietrapporten geven we heel duidelijk weer hoe kredietwaardig uw klant is. Het Kredietadvies is de indicator om te zien welk bedrag u maximaal op rekening kunt leveren bij een bedrijf. Zo kunt u door een Kredietrapport te bekijken in één oogopslag zien of en hoeveel u op krediet kunt leveren aan een bedrijf.

  4. Blijf ook bij uw bestaande klanten scherp op financiële moeilijkheden
    70% van de afschrijvingen komt bij bestaande klanten vandaan. Het is dus belangrijk om niet alleen uw nieuwe klanten te controleren op kredietwaardigheid via ons Kredietrapport. Maar doe dit ook bij uw bestaande klanten. Wees dus scherp op indicatoren of het financieel goed of slecht gaat met uw klant. Bijvoorbeeld: krijgt u uw klant steeds moeilijker te pakken? Verandert hun betalingsgedrag? Wisselt het bedrijf vaak van directeuren? Hoe stabiel is het moederbedrijf? Zijn er boekhoud- of facturatieproblemen? Dit zijn allemaal redenen om actie te ondernemen.

  5. Zorg dat uw facturatieproces en financiële administratie op orde is
    Leg eens kritisch uw eigen facturatieproces onder de loep. Factureert u snel genoeg? Stuurt u uw facturen direct? Klopt het adres waar de factuur heen moet? Hoe verloopt uw proces met betalingsherinneringen? Is uw financiële administratie op orde en heeft u overzicht? Er zijn altijd punten te verbeteren.

  6. Investeer in een goede klantrelatie
    Zorg voor een blije klant. Een blije klant betaalt altijd sneller. Naast een goede dienst of product kunt u binnen het facturatieproces ook het gemak van betalen verhogen. Hoe makkelijker het is om een factuur te betalen, des te sneller een klant betaalt.

    Het kan natuurlijk gebeuren dat uw klant een betaling heeft gemist of is vergeten. Stuur dan niet direct boze aanmaningen, want dat is een goede manier om uw klanten weg te jagen. Het is aan te raden om in ieder geval de eerste herinnering vriendelijk te houden. Bent u inmiddels aan een tweede herinnering? Dan kunt u wel stevige taal gebruiken, maar blijf altijd professioneel. Bij de derde herinnering kunt u wellicht dreigen met een incassobureau – maar hier zijn extra kosten aan verbonden die u niet allemaal kunt verhalen op de klant.
  1. Neem een eigendomsvoorbehoud op in uw overeenkomst
    In uw betalingsovereenkomst, contract of algemene voorwaarden kunt u een eigendomsvoorbehoud opnemen. Een eigendomsvoorbehoud houdt in dat de eigendom van een geleverde zaak pas overgaat zodra de tegenprestatie is verricht. De tegenprestatie bestaat doorgaans uit betaling van de overeengekomen koopsom. Als bedrijf levert u dus de goederen maar blijft u de eigenaar van de geleverde producten totdat uw klant de rekening betaalt. Hiermee heeft u een extra troef in handen. Betaalt de klant de rekening niet? Dan kunt u uw product terugvorderen.

    Zo voorkomt u dat u niet alleen uw geld, maar ook uw product kwijt bent als uw klant niet betaalt of failliet gaat.
Terug naar het overzicht
Henk van Vliet

Hulp nodig met het aanvragen van je kredietrapport?